niedziela, 8 grudnia, 2024
Portal Plastyk.pl
Plastyk.plArtykuły plastyczneMalarstwoMalarstwo pastelami suchymi

Malarstwo pastelami suchymi

Pastelowe pejzaże

Jesienne zamglone widoki, półświatła, rozmazane kontury: wszystko to nastraja refleksyjnie i rozleniwia ale może też stać się tematem dla pejzażu. Zanim zaczniemy narzekać na przymglone światło, pomyślmy o Leonardzie da Vinci, który celowo rozwieszał płachty materiału nad dziedzińcem swojej pracowni, by uzyskać tak zwany efekt sfumato. To termin w malarstwie olejnym, w którym chodzi o to, żeby uzyskać jak najłagodniejsze przejścia między jasnymi i ciemnymi obszarami obrazu. Wyrazisty kontur się zaciera, a oglądany obiekt zdaje się być lekko przymglony.

Stąd też pochodzi nazwa efektu – fumo po włosku oznacza dym. Doskonałym przykładem malowania w tej manierze jest Mona Liza. Rzut oka na widok za oknem, na sposób kładzenia się cieni, przenikania konturów i barw nasuwa jedno skojarzenie: gotowy temat na przydymiony pejzaż.Chociaż sfumato stosowano w malarstwie olejnym, moim zdaniem do uzyskania tego efektu doskonale nadają się również pastele, zwłaszcza suche

Pastele suche miękkie i twarde

Pastele suche w zależności od upodobań można kupić w formie sztyftów w drewnianych oprawkach, lub krążkach pigmentowych. Te z krążków nanosi się na podłoże za pomocą specjalnych gąbek, dzięki czemu można uzyskać większą precyzję. Ponieważ pasteli nie można mieszać ze sobą, występują w bardzo bogatej gamie kolorów. Efekt przenikania barw uzyskuje się bezpośrednio na papierze. Pastele suche różnią się też twardością. Miękkie bardzo płynnie rozprowadzają się po papierze, są wręcz stworzone do uzyskiwania efektu sfumato, twarde są nieocenione do uwypuklania detali. Do rozcierania używa się specjalnych pacek, lub własnych palców.

Jaki papier do pasteli?

Wybór papieru jest bardzo ważny, ponieważ ma bezpośredni wpływ na trwałość rysunku. Kluczową rolę ma tutaj przyczepność powierzchni. Najlepiej używać papierów wyprodukowanych specjalnie dla malarstwa pastelowego. Wybór jest bardzo duży, od miękkich welurowych, do wyrazistych szorstko fakturowanych.

Czym utrwalać?

Utrwalanie jest nieodzowne, ponieważ pastele suche, to pigment zmieszany ze spoiwem: glinkami, gipsem lub kredą, przy czym im mniej spoiwa, tym lepszej jakości kredka. Skoro mamy do czynienia z tak ulotnym medium, trzeba dołożyć starań, by praca zwyczajnie się nie wykruszyła. Najlepsze efekty uzyskuje się utrwalając za pomocą specjalnych fiksatyw dedykowanych malarstwu pastelami. Jeśli zależy nam na trwałości, oszczędzanie na fiksatywach mija się z celem, ponieważ łatwo zaprzepaścić w ten sposób cały trud związany z namalowaniem obrazu.

Zobacz także

Malarstwo akrylowe

Malarstwo akrylowe
Malarstwo akrylowe to wszechstronna technika malarska, gdyż umożliwia malowanie zbliżone do techniki olejnej lub akwarelowej. Jak to możliwe? Tajemnica...

Markery w pracowni plastyka

Pisaki i Markery
Zastanawiasz się może, po co artyście — plastykowi markery? Skoro masz swoje ulubione pędzle, palety, farby, a czasem zdarza...

Tamara Łempicka – art déco kobiecą ręką

Tamara Łempicka Malarstwo
Ile w jej biografii jest prawdy historycznej, a ile fantazji artystki, tego nie wiedzą nawet wnikliwi badacze – Tamara...

Sklep Plastyczny – artykuły dla plastyków

Sklep Plastyczny
Internetowy sklep plastyczny z materiałami dla plastyków Obok doskonałego zaopatrzenia, sklep oferuje bardzo atrakcyjne ceny na artykuły plastyczne. Poprzez sklep...

Banksy: Rewolucja w Sztuce Ulicznej

Banksy Londyn
Grafitti, często traktowane jako kontrowersyjna forma sztuki ulicznej, wciąż fascynuje i dzieli opinie. W centrum tej debaty znajduje się...

Sztaluga – sklep producenta sztalug i kawaletów rzeźbiarskich

Sztaluga Sklep producenta
Internetowy sklep producenta profesjonalnych sztalug malarskich oraz kawaletów. Firma GALFREZ od 1994 roku produkuje dla nas profesjonale sztalugi studyjne,...
- R e k l a m a -

Zaopatrzenie dla plastyków