niedziela, 3 marca, 2024
Portal Plastyk.pl
Plastyk.plArtykuły plastyczneMalarstwoMalarstwo pastelami suchymi

Malarstwo pastelami suchymi

Pastelowe pejzaże

Jesienne zamglone widoki, półświatła, rozmazane kontury: wszystko to nastraja refleksyjnie i rozleniwia ale może też stać się tematem dla pejzażu. Zanim zaczniemy narzekać na przymglone światło, pomyślmy o Leonardzie da Vinci, który celowo rozwieszał płachty materiału nad dziedzińcem swojej pracowni, by uzyskać tak zwany efekt sfumato. To termin w malarstwie olejnym, w którym chodzi o to, żeby uzyskać jak najłagodniejsze przejścia między jasnymi i ciemnymi obszarami obrazu. Wyrazisty kontur się zaciera, a oglądany obiekt zdaje się być lekko przymglony.

Stąd też pochodzi nazwa efektu – fumo po włosku oznacza dym. Doskonałym przykładem malowania w tej manierze jest Mona Liza. Rzut oka na widok za oknem, na sposób kładzenia się cieni, przenikania konturów i barw nasuwa jedno skojarzenie: gotowy temat na przydymiony pejzaż.Chociaż sfumato stosowano w malarstwie olejnym, moim zdaniem do uzyskania tego efektu doskonale nadają się również pastele, zwłaszcza suche

Pastele suche miękkie i twarde

Pastele suche w zależności od upodobań można kupić w formie sztyftów w drewnianych oprawkach, lub krążkach pigmentowych. Te z krążków nanosi się na podłoże za pomocą specjalnych gąbek, dzięki czemu można uzyskać większą precyzję. Ponieważ pasteli nie można mieszać ze sobą, występują w bardzo bogatej gamie kolorów. Efekt przenikania barw uzyskuje się bezpośrednio na papierze. Pastele suche różnią się też twardością. Miękkie bardzo płynnie rozprowadzają się po papierze, są wręcz stworzone do uzyskiwania efektu sfumato, twarde są nieocenione do uwypuklania detali. Do rozcierania używa się specjalnych pacek, lub własnych palców.

Jaki papier do pasteli?

Wybór papieru jest bardzo ważny, ponieważ ma bezpośredni wpływ na trwałość rysunku. Kluczową rolę ma tutaj przyczepność powierzchni. Najlepiej używać papierów wyprodukowanych specjalnie dla malarstwa pastelowego. Wybór jest bardzo duży, od miękkich welurowych, do wyrazistych szorstko fakturowanych.

Czym utrwalać?

Utrwalanie jest nieodzowne, ponieważ pastele suche, to pigment zmieszany ze spoiwem: glinkami, gipsem lub kredą, przy czym im mniej spoiwa, tym lepszej jakości kredka. Skoro mamy do czynienia z tak ulotnym medium, trzeba dołożyć starań, by praca zwyczajnie się nie wykruszyła. Najlepsze efekty uzyskuje się utrwalając za pomocą specjalnych fiksatyw dedykowanych malarstwu pastelami. Jeśli zależy nam na trwałości, oszczędzanie na fiksatywach mija się z celem, ponieważ łatwo zaprzepaścić w ten sposób cały trud związany z namalowaniem obrazu.

Zobacz także

Sklep dla konserwatorów zabytków

Sklep Art Konserwacja zaopatrzenie dla konserwatorów zabytków
Internetowy sklep z profesjonalnym zaopatrzeniem dla konserwatorów zabytków. Firma działa od 1992 roku i posiada wieloletnie doświadczenie w kontaktach...

Weronika Jura – ilustracje

Weronika Jura
Zajmuję się ilustrowaniem od kilku lat. Przede wszystkim, zaczynałam od prostych szkiców ołówkiem, a następnie dodawałam kolory. W tym...

Surrealizm – wizja i wyobraźnia

Surrealizm Dali
Zegar przewieszony przez gałąź, jak ubranie niedbale rzucone na krzesło, czy spływający jak roztopiony kawałek sera, wizja przypominająca płonącą...

Dama z gronostajem – obraz owiany tajemnicą

Leonardo Da Vinci Dama z gronostajem
Portret namalowany został około 1489 roku przez Leonarda da Vinci. Wykonany w technice olejnej, z użyciem tempery, na desce orzechowej o...

Jak malować akwarelami biel i światło

Malowanie akwarelami
Spotkania z akwarelą – uzyskiwanie bieli, efekty światła W podstawowym zestawie farb akwarelowych na próżno szukać bieli. Dzieje się tak,...

Body Worlds jako anatomia dla artystów plastyków

Anatomia dla plastyków
Wystawa BODY WORLDS to oryginalna prezentacja anatomii o szczególnej wartości dla artystów plastyków. Można było na niej zobaczyć między...
- R e k l a m a -

Zaopatrzenie dla plastyków