poniedziałek, 7 października, 2024
Portal Plastyk.pl
Plastyk.plPoradnikiZłocenie szlagmetalem - opis techniki

Złocenie szlagmetalem – opis techniki

Płatkami szlagmetalu można pozłacać różne powierzchnie, np.: metal, szkło, drewno, płótno, tynk i inne. Powierzchnię, która jest przeznaczona do złocenia, należy dobrze oczyścić, wypolerować, pokryć farbą podkładową w kolorze ochry czerwonej lub puzzoli. Najlepiej nadają się do tego farby akrylowe. Kolor podłoża nadaje płatkom ładny, ciepły odcień, niweluje też drobne pęknięcia, które mogą wystąpić kiedy naklejamy szlagmetale.

Przygotowanie podłoża do złocenia

Kolejnym krokiem jest zaizolowanie powierzchni szelakiem lub dowolnym lakierem szybkoschnącym z połyskiem, np. akrylowym. Dzięki temu zapobiegniemy wsiąkaniu mikstionu w podłoże oraz zapewnimy mu gładkość. Im gładsza powierzchnia, tym lepszy jest efekt metalicznego połysku, gdyż płatków szlagmetalu w technice złocenia na mikstionie nie można polerować. 

Nakładanie mikstionu

Na idealnie suchą powierzchnię nakładamy cienką warstwą kleju akrylowego (mikstionu). Przy tym należy uważać, aby nie powstały zacieki, gdyż będą one potem widoczne. Po upływie około 45 minut należy nakładać przycięte do odpowiedniego wymiaru płatki szlagmetalu. Następnie delikatnie wygładzamy je, dmuchając na płatki, a potem dociskając ostrożnie miękkim, szerokim pędzlem, np. z włosia kozy lub wiewiórki. Płatki najwygodniej przycinać ostrymi nożyczkami przez warstwę papieru (gazety), łatwo można je w ten sposób dopasować oraz przenosić. Do przenoszenia szlagmetalu nie można używać pędzla pozłotniczego – jest zbyt ciężki. 

Nakładanie płatków szlagmetalu

Płatki kładziemy na zakładkę. Po wyschnięciu łatwo można usunąć nadmiar szlagmetalu poprzez delikatne wykruszenie go pędzlem. Po przyklejeniu należy unikać dotykania płatka palcami, aby nie zatłuszczać powierzchni. Około 1 godzinę po położeniu ostatniego płatka, można zacząć wyrównywanie i usuwanie nadmiaru. Wypukłe wzory (np. ornamenty na ramach, sztukaterie) są utrudnieniem, gdyż trzeba stosować mniejsze fragmenty płatków, żeby mogły swobodnie owinąć krzywizny. Pozłoconą powierzchnię należy zabezpieczyć – stosujemy do tego werniksy do pozłoty lub szelaki (politury), gdyż szlagmetal po pewnym czasie wchodzi w reakcję z powietrzem. W ten sposób można samodzielnie wykonać pozłotę płatkami szlagmetalu.

 
KSP
KSP
Od klinów sumeryjskich do hasztagów - badam, czytam, składam i dekompiluję teksty na język obrazu. Cenię dobre kino i wytrawne potrawy.
Zobacz także

Jak rzeźbić w glinie?

Rzeźbienie w glinie
Glina od zarania dziejów jest podstawowym materiałem do tworzenia zarówno przedmiotów codziennego użytku, jak i dzieł sztuki. Jeśli chcesz...

Bellwoodarts – malarstwo akrylowe

Malarstwo Bellwoodarts
Nazywam się Paulina i mieszkam w Bielsku-Białej - w malowniczo usytuowanym mieście na południu Polski, nazywanym "małym Wiedniem". Malarstwo...

Obrazy Beksińskiego wystawiane w Domu Wiedemanna

Beksiński Malarstwo
W 2022 roku odbyła się wystawa malarstwa Zdzisława Beksińskiego w domu Wiedemanna w Pruszczu Gdańskim. Była to wyjątkowa okazja, aby...

Tamara Łempicka – art déco kobiecą ręką

Tamara Łempicka Malarstwo
Ile w jej biografii jest prawdy historycznej, a ile fantazji artystki, tego nie wiedzą nawet wnikliwi badacze – Tamara...

O potrzebie koloru i wyjściu z półmroku

O potrzebie koloru
Do sięgnięcia po pędzle motywują nas różne potrzeby. Dla jednych malarstwo to czyste hobby, dla innych praca, a jeszcze...

Marc Chagall – między światem realnym a fantasmagorią

Marc Chagall malarstwo
Wielki talent w połączeniu z doświadczeniem życiowym zaowocował niezwykłym dorobkiem artystycznym pełnym metafory, symboliki, nostalgii za światem dzieciństwa i...
- R e k l a m a -

Zaopatrzenie dla plastyków