środa, 22 stycznia, 2025
Portal Plastyk.pl
Plastyk.plPoradnikiZłocenie szlagmetalem - opis techniki

Złocenie szlagmetalem – opis techniki

Płatkami szlagmetalu można pozłacać różne powierzchnie, np.: metal, szkło, drewno, płótno, tynk i inne. Powierzchnię, która jest przeznaczona do złocenia, należy dobrze oczyścić, wypolerować, pokryć farbą podkładową w kolorze ochry czerwonej lub puzzoli. Najlepiej nadają się do tego farby akrylowe. Kolor podłoża nadaje płatkom ładny, ciepły odcień, niweluje też drobne pęknięcia, które mogą wystąpić kiedy naklejamy szlagmetale.

Przygotowanie podłoża do złocenia

Kolejnym krokiem jest zaizolowanie powierzchni szelakiem lub dowolnym lakierem szybkoschnącym z połyskiem, np. akrylowym. Dzięki temu zapobiegniemy wsiąkaniu mikstionu w podłoże oraz zapewnimy mu gładkość. Im gładsza powierzchnia, tym lepszy jest efekt metalicznego połysku, gdyż płatków szlagmetalu w technice złocenia na mikstionie nie można polerować. 

Nakładanie mikstionu

Na idealnie suchą powierzchnię nakładamy cienką warstwą kleju akrylowego (mikstionu). Przy tym należy uważać, aby nie powstały zacieki, gdyż będą one potem widoczne. Po upływie około 45 minut należy nakładać przycięte do odpowiedniego wymiaru płatki szlagmetalu. Następnie delikatnie wygładzamy je, dmuchając na płatki, a potem dociskając ostrożnie miękkim, szerokim pędzlem, np. z włosia kozy lub wiewiórki. Płatki najwygodniej przycinać ostrymi nożyczkami przez warstwę papieru (gazety), łatwo można je w ten sposób dopasować oraz przenosić. Do przenoszenia szlagmetalu nie można używać pędzla pozłotniczego – jest zbyt ciężki. 

Nakładanie płatków szlagmetalu

Płatki kładziemy na zakładkę. Po wyschnięciu łatwo można usunąć nadmiar szlagmetalu poprzez delikatne wykruszenie go pędzlem. Po przyklejeniu należy unikać dotykania płatka palcami, aby nie zatłuszczać powierzchni. Około 1 godzinę po położeniu ostatniego płatka, można zacząć wyrównywanie i usuwanie nadmiaru. Wypukłe wzory (np. ornamenty na ramach, sztukaterie) są utrudnieniem, gdyż trzeba stosować mniejsze fragmenty płatków, żeby mogły swobodnie owinąć krzywizny. Pozłoconą powierzchnię należy zabezpieczyć – stosujemy do tego werniksy do pozłoty lub szelaki (politury), gdyż szlagmetal po pewnym czasie wchodzi w reakcję z powietrzem. W ten sposób można samodzielnie wykonać pozłotę płatkami szlagmetalu.

 
KSP
KSP
Od klinów sumeryjskich do hasztagów - badam, czytam, składam i dekompiluję teksty na język obrazu. Cenię dobre kino i wytrawne potrawy.
Zobacz także

Dama z gronostajem – obraz owiany tajemnicą

Leonardo Da Vinci Dama z gronostajem
Portret namalowany został około 1489 roku przez Leonarda da Vinci. Wykonany w technice olejnej, z użyciem tempery, na desce orzechowej o...

Jackson Pollock

Jackson Pollock w pracowni
Action painting Jacksona Pollocka, gdzie spontaniczny gest tworzy dynamiczną abstrakcję. Poznaj mistrza abstrakcyjnego ekspresjonizmu, który odrzucił tradycyjne metody na rzecz swobodnego przepływu farby i emocji.

Banksy: Rewolucja w Sztuce Ulicznej

Banksy Londyn
Grafitti, często traktowane jako kontrowersyjna forma sztuki ulicznej, wciąż fascynuje i dzieli opinie. W centrum tej debaty znajduje się...

Malarstwo pastelowe – wybór papieru

Papiery dla plastyków
Malarstwo pastelowe – jakie podłoże wybrać? Pastele, to pigment zmieszany ze spoiwem - kredą, glinkami lub gipsem, przy czym im...

Jak przygotować się do egzaminów do Plastyka, a jak na studia artystyczne?

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
Jak zbudować teczkę z portfolio prac? Jakie narzędzia i materiały kupić do przygotowań? Czy malować wyłącznie przy biurku czy na sztaludze?

Tamara Łempicka – art déco kobiecą ręką

Tamara Łempicka Malarstwo
Ile w jej biografii jest prawdy historycznej, a ile fantazji artystki, tego nie wiedzą nawet wnikliwi badacze – Tamara...
- R e k l a m a -

Zaopatrzenie dla plastyków