sobota, 26 kwietnia, 2025
Portal Plastyk.pl
Plastyk.plPoradnikiZłocenie szlagmetalem - opis techniki

Złocenie szlagmetalem – opis techniki

Płatkami szlagmetalu można pozłacać różne powierzchnie, np.: metal, szkło, drewno, płótno, tynk i inne. Powierzchnię, która jest przeznaczona do złocenia, należy dobrze oczyścić, wypolerować, pokryć farbą podkładową w kolorze ochry czerwonej lub puzzoli. Najlepiej nadają się do tego farby akrylowe. Kolor podłoża nadaje płatkom ładny, ciepły odcień, niweluje też drobne pęknięcia, które mogą wystąpić kiedy naklejamy szlagmetale.

Przygotowanie podłoża do złocenia

Kolejnym krokiem jest zaizolowanie powierzchni szelakiem lub dowolnym lakierem szybkoschnącym z połyskiem, np. akrylowym. Dzięki temu zapobiegniemy wsiąkaniu mikstionu w podłoże oraz zapewnimy mu gładkość. Im gładsza powierzchnia, tym lepszy jest efekt metalicznego połysku, gdyż płatków szlagmetalu w technice złocenia na mikstionie nie można polerować. 

Nakładanie mikstionu

Na idealnie suchą powierzchnię nakładamy cienką warstwą kleju akrylowego (mikstionu). Przy tym należy uważać, aby nie powstały zacieki, gdyż będą one potem widoczne. Po upływie około 45 minut należy nakładać przycięte do odpowiedniego wymiaru płatki szlagmetalu. Następnie delikatnie wygładzamy je, dmuchając na płatki, a potem dociskając ostrożnie miękkim, szerokim pędzlem, np. z włosia kozy lub wiewiórki. Płatki najwygodniej przycinać ostrymi nożyczkami przez warstwę papieru (gazety), łatwo można je w ten sposób dopasować oraz przenosić. Do przenoszenia szlagmetalu nie można używać pędzla pozłotniczego – jest zbyt ciężki. 

Nakładanie płatków szlagmetalu

Płatki kładziemy na zakładkę. Po wyschnięciu łatwo można usunąć nadmiar szlagmetalu poprzez delikatne wykruszenie go pędzlem. Po przyklejeniu należy unikać dotykania płatka palcami, aby nie zatłuszczać powierzchni. Około 1 godzinę po położeniu ostatniego płatka, można zacząć wyrównywanie i usuwanie nadmiaru. Wypukłe wzory (np. ornamenty na ramach, sztukaterie) są utrudnieniem, gdyż trzeba stosować mniejsze fragmenty płatków, żeby mogły swobodnie owinąć krzywizny. Pozłoconą powierzchnię należy zabezpieczyć – stosujemy do tego werniksy do pozłoty lub szelaki (politury), gdyż szlagmetal po pewnym czasie wchodzi w reakcję z powietrzem. W ten sposób można samodzielnie wykonać pozłotę płatkami szlagmetalu.

 
KSP
KSP
Od klinów sumeryjskich do hasztagów - badam, czytam, składam i dekompiluję teksty na język obrazu. Cenię dobre kino i wytrawne potrawy.
Zobacz także

Malarstwo abstrakcyjne Pauliny Dzwonkowskiej

Malarstwo Paulina Dzwonkowska
Nazywam się Paulina i mieszkam w Bielsku-Białej, w południowej części Polski, pełnej pięknych krajobrazów i malowniczych szlaków górskich. Przez wiele lat mieszkałam  i pracowałam w Warszawie,...

Jak malować akwarelami biel i światło

Malowanie akwarelami
Spotkania z akwarelą – uzyskiwanie bieli, efekty światła W podstawowym zestawie farb akwarelowych na próżno szukać bieli. Dzieje się tak,...

Dziesięć powodów dlaczego warto malować

Dlaczego warto malować
Malowanie to wyjątkowy sposób wyrażania siebie i odkrywania piękna w otaczającym nas świecie. To nie tylko tworzenie obrazów, lecz...

Politurowanie drewna, cz.I

Politurowanie mebli
Proces politurowania drewna Potrzebne materiały: szelak,  rozpuszczalnik spirytusowy lub gotowa politura, pył pumeksowy olej do politury mleczko do politury tampon Szelak jest to żywica naturalna otrzymywana z...

Body Worlds jako anatomia dla artystów plastyków

Anatomia dla plastyków
Wystawa BODY WORLDS to oryginalna prezentacja anatomii o szczególnej wartości dla artystów plastyków. Można było na niej zobaczyć między...

Tajniki twórczości Caravaggio

Caravaggio
Michelangelo Merisi da Caravaggio urodził się w Mediolanie w 1571 roku w bardzo zamożnej rodzinie. Przez cztery lata pobierał nauki...
- R e k l a m a -

Zaopatrzenie dla plastyków