Szkic jako plan koncepcji artystycznej

szkic w rysunku

Każda forma sztuki wymaga treningu. Pierwszym krokiem do swobody wyrażania emocji przez rysunek jest szkic. Nie łudź się: nie każdy szkic stanie się rysunkiem, czy obrazem. Jest po prostu ćwiczeniem, próbą uchwycenia czegoś ulotnego lub zrozumienia właściwości obiektu. Można rozróżnić kilka podstawowych sposobów wykonania szkicu.

Rysowanie konturów

Szkic konturowy obiektu to ćwiczenie, które pomoże ci podejść z humorem do zamierzonej pracy. Wybierz obiekt i spróbuj go narysować bez odrywania ołówka od papieru. Nie skupiaj się zbytnio na dokładności.  Chodzi o rozluźnienie się i o ćwiczenie sztuki obserwacji. Niektórzy nieźle się bawią wykonując ten rodzaj szkicu bez patrzenia na papier. Chodzi o to, byś umiał odszukać linie i kształty. Szkicuj zarówno krawędzie, jak i cienie. I pamiętaj, żeby nie odrywać ołówka.

Szkic konstrukcyjny

Jest podstawą do dalszego tworzenia: dodawania cieni i szczegółów. Ten rodzaj szkicu to podstawa do wykonania właściwego rysunku. Jednak nie myśl, że każdy szkic konstrukcyjny stanie się rysunkiem. Chodzi raczej o to, żebyś dobrze przyjrzał się obiektowi i odnalazł w nim podstawowe kształty: koła, kwadraty, trójkąty. Zaobserwuj, jak odnoszą się do siebie, jak układają się w przestrzeni. Najpierw uchwyć ogólnie kształt. To tylko kilka podstawowych linii. Następnie dodaj więcej linii, by opisać konstrukcję obiektu.

Światłocień

Czyli szkic walorowy to umiejętność skupiania się na światłach i cieniach. Chodzi o w nim o to, żeby wydobyć kształty za pomocą cieniowania. Możesz robić miękkie przejścia tonalne. Ten rodzaj szkicu pomaga zaobserwować rolę świateł w uwypuklaniu czegoś i nadawania głębi przez zaciemnianie. Niezbędne są ołówki miękkie (typu B). Dla ekspozycji świateł możesz używać gumki (najlepiej chlebowej).

Szkic światłocieniowy w czerni i bieli – chiaroscuro

Postaraj się wykonać szkic tylko za pomocą czerni i bieli (węgiel i kreda). W tego rodzaju szkicu nie ma przejść tonalnych. Oddanie kształtu tylko za pomocą czarnych i białych plam może być ciekawym doświadczeniem.

Jeśli zechcesz potrenować te podstawowe rodzaje szkicu na jednym obiekcie, możesz się przekonać jak odmienne formy wyrazu one niosą.

W następnym etapie połącz poznane techniki w jednym szkicu. Nauczy cię to oddawania charakteru obiektu w taki sposób, by jak najlepiej wyrazić twoje postrzeganie rzeczywistości.