niedziela, 3 marca, 2024
Portal Plastyk.pl
Plastyk.plArtyściSurrealizm - wizja i wyobraźnia

Surrealizm – wizja i wyobraźnia

Zegar przewieszony przez gałąź, jak ubranie niedbale rzucone na krzesło, czy spływający jak roztopiony kawałek sera, wizja przypominająca płonącą żyrafę jak z sennego koszmaru to chyba pierwsze skojarzenia, które przychodzą na myśl o surrealizmie, zwanym też nadrealizmem. Ten nurt w malarstwie, literaturze i filmie okresu międzywojennego występował przeciw konwencji w sztuce, realizmowi i intelektowi, a pierwszeństwo dawał wewnętrznej percepcji świata, ujawniającej się w snach, halucynacjach, podczas sesji hipnotycznych czy spirytystycznych. Nie przypadkowo rozkwit tego kierunku zbiegł się z upowszechnieniem badań Z. Freuda nad psychoanalizą i później C. G. Junga nad podświadomością zbiorową.

Wspomniane na wstępie obrazy to dzieła jednego z najwybitniejszych surrealistów, Salvadora Dali (1904-1981), ale nie był on inicjatorem tego nowego spojrzenia na sztukę; twórcą manifestu surrealistów z 1924 roku był Andre Breton, związany pierwotnie z dadaistami. Głosił pogardę dla zdrowego rozsądku, pragmatyzmu i przede wszystkim realizmu, a podkreślał rolę wyobraźni i działań spontanicznych, nie skrępowanych normami kulturowymi. Surrealiści, tak nowatorscy, inspiracji szukali w średniowiecznej twórczości Hieronima Boscha i mrocznym romantyzmie, archetypowych mitach i bajkach.

Literatura i film spod znaku surrealizmu

Surrealiści często posługiwali się absurdem i groteską. W tezach nawołujących do spontaniczności mają swe źródło happeningi, które w okresie socrealizmu były kolorową plamą na szarej polskiej rzeczywistości (np. Pomarańczowa Alternatywa). W Polsce międzywojennej właściwie nie wykształciła się odrębna grupa reprezentująca ten kierunek, ale tezy surrealizmu łączono z symbolizmem i ekspresjonizmem, a o nasileniu się ich w polskiej sztuce można mówić dopiero w latach 60-tych i 70-tych (E. Rosenstein, K. Mikulski, T. Kantor, J. Nowosielski, T. Brzozowski).

Surrealizm był jednym z trzech podstawowych kierunków w sztuce XX wieku, obok kubizmu i abstrakcjonizmu. Niewątpliwą zasługą surrealistów jest podniesienie rangi wyobraźni i wewnętrznych przeżyć artysty ponad rozumowe konwencje.

Najbardziej znani surrealiści w malarstwie

Salvador Dalí – Hiszpański malarz znany z niezwykle realistycznych, ale jednocześnie dziwacznych i onirycznych obrazów. Przykłady jego prac to „Trwałość pamięci” i „Chrystus Świętego Jana od Krzyża”.
René Magritte – Belgijski malarz, który tworzył obrazy pełne paradoksów i nieoczekiwanych połączeń. Najsłynniejsze dzieła to „Człowiek w meloniku” i „Nie jest to fajka”.
Joan Miró – Kataloński artysta, którego prace były często abstrakcyjne, ale pełne symboli i fantastycznych kształtów. Przykłady jego prac to „Nocna muzyka” i „Karnawał Harlequina”.
Max Ernst – Niemiecki malarz i rzeźbiarz, który eksperymentował z różnymi technikami i materiałami. Jego prace takie jak „Les Rencontres” i „L’Eléphant Celebes” odzwierciedlają jego innowacyjne podejście do sztuki.
André Masson – Francuski malarz znany z automatycznego rysowania, co pozwalało mu na wyrażenie podświadomości. Jego prace często zawierają labirynty, bestie i innych fantastycznych istot.
Yves Tanguy – Francuski malarz, który tworzył oniryczne krajobrazy pełne dziwacznych i biomorficznych form. Jego obrazy takie jak „Mama, Tata jest ranny” i „Niedługo po tym” są doskonałymi przykładami jego stylu.
Leonora Carrington – Brytyjska malarka i pisarka, której prace były głęboko osobiste i pełne symbolicznych, mistycznych elementów. Jej obrazy, takie jak „Samobójczyni” i „Biały Koń”, odzwierciedlają jej zainteresowanie okultyzmem i mitycznymi opowieściami.

Oczywiście wielu innych artystów również wniosło istotny wkład w rozwój surrealizmu, ale wymienieni powyżej to jedni z najbardziej wpływowych i rozpoznawalnych przedstawicieli tego ruchu.

Technika malarska surrealistów

Farby olejne były idealnym medium dla surrealistów, ponieważ umożliwiały im tworzenie obrazów o głębokim realizmie, a jednocześnie pełnych iluzji i sennych wizji. Te unikalne właściwości farb olejnych pozwalały artystom na wyrażenie subtelności i złożoności ich wizji w sposób, który nie byłby możliwy przy użyciu innych technik malarskich.


GRW/Plastyk/KSP

KSP
KSP
Od klinów sumeryjskich do hasztagów - badam, czytam, składam i dekompiluję teksty na język obrazu. Cenię dobre kino i wytrawne potrawy.
Zobacz także

Markery w pracowni plastyka

Pisaki i Markery
Zastanawiasz się może, po co artyście — plastykowi markery? Skoro masz swoje ulubione pędzle, palety, farby, a czasem zdarza...

Malarstwo pastelowe – jak malować pastelami?

Pastele jak malować pastelami
Technika pastelu Pastel to technika która polega na ścieraniu i wcieraniu w papier lub karton pigmentów barwnych pałeczek, bez udziału...

Politurowanie mebli, cz.II

Politurowanie mebli cz2
Każdy kolejny etap nakładania politury wymaga użycia roztworu szelaku w spirytusie o innym stężeniu. Tabela poniżej przedstawia proporcje najczęściej...

Jak przygotować podobrazia malarskie

Krosna malarskie
  Składanie krosien i napinanie płótna Potrzebne narzędzia: drewniany młotek, kątownik, linijka, ołówek, nożyce z ząbkami, pistolet tapicerski i zszywki (opcjonalnie...

Rysunek odręczny – dlaczego warto rysować

Rysunek kurs online
Rysunek odręczny jest kluczowym narzędziem dla wielu architektów, umożliwiając szybkie i intuicyjne przedstawienie pomysłów oraz komunikację wizji projektowej. Poniżej...

Jagoda Malinowska malarstwo

Jagoda Malinowska malarstwo
W mojej pracy malarskiej zależy mi na ukazaniu tradycyjnych plastycznych wartości, w których warsztat jest równie istotny, jak koncepcja. Odwołuję...
- R e k l a m a -

Zaopatrzenie dla plastyków