Ostatnio coraz częściej słychać o rekordach cenowych padających w polskich domach aukcyjnych ukierunkowanych na prezentacje i sprzedaż dzieł sztuki. Nazwisko Wojciecha Fangora zazwyczaj utrzymuje się na topie. Na VII Aukcji Sztuki „Art Wibouth Limits” w Rzeszowie duże zainteresowanie wzbudziła unikatowa, przestrzenna praca autorstwa Fangora stworzona na potrzeby sławnej na świecie akcji charytatywnej Cow Parade. Jak nietrudno się domyślić, chodzi o wizerunek krowy. Inicjatywa akcji narodziła się w 1989 roku w Szwajcarii. Zakładała ekspozycję w przestrzeni publicznej autorsko pomalowanych przestrzennych wizerunków krów. Do tej pory na świecie odbyło się 79 wystaw. Po wystawie eksponaty sprzedawano na aukcjach, a pozyskane środki przekazywano na rzecz instytucji charytatywnych.
Krowa Fangora z sygnaturą artysty budziła duże zainteresowanie już od momentu powstania w 2005 roku. Można ją było wtedy oglądać na lotnisku Chopina w Warszawie. Charakterystyczna kompilacja liter w odcieniach granatu i niebieskiego składających się na sygnaturę zamieszczona na boku krowy, to świetnie skomponowana wizytówka artysty. Materiały użyte do stworzenia krowy, to żywice epoksydowe oraz farby na bazie kleju epoksydowego. Wysokość 144 cm, szerokość 235 cm. Dzieło sprzedano za 390 tys. złotych.
Również na aukcjach internetowych dzieła Wojciecha Fangora osiągają rekordowe ceny. W czerwcu tego roku na aukcji online organizowanej przez internetowy Dom Aukcyjny DESA Unicum, obraz „M44” Fangora sprzedano za 1,3 mln zł. To jak dotychczas rekord cenowy uzyskany na polskiej licytacji internetowej dzieł sztuki. Obraz jest wykonany w technice olejnej na płótnie, wymiary 92×92 cm. „Wpisuje się w konsekwentnie realizowaną przez artystę koncepcję mówiącą iż możliwa jest iluzja przestrzeni rozwijająca się nie w głąb obrazu, ale w kierunku odbiorcy. Efekt ten osiągnięty został za pomocą płasko malowanych bezkonturowych form, w tym przypadku za pomocą koła czyli formy uznawanej za doskonałą.
Zastosowanie kształtów o kątach obłych, nieograniczających możliwości efektów bezkrawędziowych, takich jak jak fale, elipsy, koła, stanowiło jeden z warunków koniecznych do wywołania pozytywnej przestrzeni iluzyjnej. Obrazy malowane przez Fangora w latach 1958-1973 charakteryzował minimalizm, prostota i brak jakiejkolwiek faktury na powierzchni płótna. Równie istotnym kryterium był kolor.”(cyt. za: Kowalska B., Twórcy – postawy. Artyści mojej galerii, Warszawa 2015, tom II, s. 112)
W ubiegłych latach dzieła Fangora również odnosiły sukcesy na aukcjach. Obraz „MA 32” w 2016 roku sprzedano za milion złotych, a w 2018 grupę obrazów za ponad siedem milionów złotych. Wyraźnie widać rosnące zainteresowanie kolekcjonerów sztuką op-artu.
www.money.pl
www.polswissart.pl
www.rzeszow.wyborcza.pl