sobota, 27 kwietnia, 2024
Portal Plastyk.pl
Plastyk.plArtyściTamara Łempicka - art déco kobiecą ręką

Tamara Łempicka – art déco kobiecą ręką

Ile w jej biografii jest prawdy historycznej, a ile fantazji artystki, tego nie wiedzą nawet wnikliwi badacze – Tamara Łempicka. Już z ustaleniem daty jej urodzenia są problemy, gdyż sfałszowała metrykę, najprawdopodobniej po to, by odciąć się od rosyjskich korzeni ojca, który zostawił rodzinę. Jak ustalono urodziła się w 1895 roku w Moskwie, po odejściu ojca wychowywała się w polskiej rodzinie matki i choć spędziła w Warszawie tylko dzieciństwo, zawsze uważała się za Polkę. W 1911 roku powróciła do Rosji, w Petersburgu uczyła się rysunku, bywała „na salonach” i tam poznała Tadeusza Łempickiego. Pobrali się w 1916. Urodziła córkę Marię Krystynę (Kizette). Sielankę rodzinną przerwała rewolucja i uwięzienie Łempickiego, którego Tamara uwolniła za cenę nocy z konsulem Szwecji.

Kolejny rozdział życia artystki otworzył wyjazd Łempickich do Paryża, gdzie z powodu problemów finansowych zaczęła malować dla zarobku. Jakiś czas uczyła się malarstwa w Académie Ransom, potem w pracowniach Maurice’a Denisa i André Lhote’a z Académie Montparnasse, orędownika kubizmu. Z połączenia akademizmu europejskiego z kubizmem zrodził się nurt art déco i niezwykła twórczość Tamary de Lempickiej (tak sygnowała obrazy), geometryzowane nasycone barwami portrety i akty. Najsłynniejsze prace z tego okresu to m.in. „Autoportret w zielonym Bugatti”, „Portret dziewczyny w rękawiczkach”, „Piękna Rafael”, „Niedokończony mężczyzna”.

Tamara Lempicka

W paryskim towarzystwie zasłynęła jako świetna portrecistka i… skandalistka, femme fatale paryskiej bohemy. Liczne romanse z mężczyznami i kobietami przydały jej rozgłosu, ale zrujnowały życie osobiste. Opuścił ją Łempicki, a wraz z jego odejściem pojawiły się depresje. Okresy szalonej aktywności artystycznej przeplatały się z całkowitą stagnacją. W 1939 roku z drugim mężem baronem Roulem Kuffnerem wyjechała do USA. Lata 40-te przyniosły jej sławę i zainteresowanie koneserów, ale wraz z modą na surrealizm jej malarstwo przestało fascynować. Prasa skupiała się raczej na jej mitomaństwie, a nie na twórczości. Zaczęła kolejny etap pracy artystycznej – próbowała swoich sił w surrealistycznych krajobrazach, geometrycznych abstrakcjach, zaczęła malować szpachlą („Praczka”, „Gołębie”), ale jej czas minął. Przeprowadziła się do Meksyku i tam zmarła w 1980 roku. Gwiazda Łempickiej rozbłysła ponownie w latach 90-tych wraz z powrotem mody na art déco, ceny jej obrazów osiągnęły astronomiczne ceny (2 mln dolarów za obraz „Adam i Ewa”), zdobią kolekcje sławnych ludzi. Kolejny raz talent został doceniony zbyt późno.

GRW

KSP
KSP
Od klinów sumeryjskich do hasztagów - badam, czytam, składam i dekompiluję teksty na język obrazu. Cenię dobre kino i wytrawne potrawy.
Zobacz także

Sylwetka twórcy – Kornel Kowalski

Kornel Kowalski
Kornel Kowalski to rysownik, malarz abstrakcjonista, fotografik, twórca filmów, kompozytor. Można by dalej jeszcze wymieniać liczne pasje i zainteresowania...

Royal Talens – historia producenta artykułów dla plastyków

Talens Historia firmy
Royal Talens to renomowany holenderski producent artykułów dla plastyków, który ma swoje korzenie w pięknej historii i tradycji europejskiej...

Dziesięć powodów dlaczego warto malować

Dlaczego warto malować
Malowanie to wyjątkowy sposób wyrażania siebie i odkrywania piękna w otaczającym nas świecie. To nie tylko tworzenie obrazów, lecz...

Pastele suche

Pastele Suche
Pastele – jesienny pejzaż Gdy za oknem deszcz i plucha, szaro, zimno i wiatr dmucha, może to być dobra pora...

Plastyk, kim jest i czym się zajmuje

Plastyk rysuje maluje
Definicja zawodu oraz zakres działań zawodowych Plastyka Plastyk to inaczej projektant, autor, twórca utworów plastycznych. Jego twórczość oddziałuje na widza głównie...

Jak przygotować się do egzaminów do Plastyka, a jak na studia artystyczne?

Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
Jak zbudować teczkę z portfolio prac? Jakie narzędzia i materiały kupić do przygotowań? Czy malować wyłącznie przy biurku czy na sztaludze?
- R e k l a m a -

Zaopatrzenie dla plastyków