czwartek, 2 maja, 2024
Portal Plastyk.pl
Plastyk.plArtykuły plastyczneMalarstwoJak malować akwarelami biel i światło

Jak malować akwarelami biel i światło

Spotkania z akwarelą – uzyskiwanie bieli, efekty światła

W podstawowym zestawie farb akwarelowych na próżno szukać bieli. Dzieje się tak, ponieważ akwarele to farby transparentne, co oznacza ze malowanie białym kolorem nie miałoby żadnego sensu. Ciemniejszego tła ani wcześniej nałożonej warstwy farby w żaden sposób nie dałoby się zamalować. Jedyna opcja to malowanie białym na białym, a to po prostu mijałoby się z celem. Jak wiec w pracach akwarelowych uzyskuje się kolor biały? Istnieje kilka sposobów w których wykorzystuje się białe tło papieru.

Płyn maskujący

Metoda ta polega na zamalowaniu (zasłonięciu) płynem maskującym obszarów, które powinny pozostać białe. Dobrze używać do tego zużytych pędzli, ponieważ płyn trudno zmywa się z włosia. Niektórzy zalecają przed umoczeniem pędzla w płynie namydlić go, dlatego że ułatwia to jego umycie. Po nałożeniu ciemniejszych barw zaschnięty płyn odklejamy od papieru i w ten sposób białe obszary pozostają nienaruszone. Ważne by zdejmować płyn po całkowitym wyschnięciu – dzięki temu uniknie się rozmazanych krawędzi.

Negatyw

To jeden z trudniejszych sposobów. Wymaga wyobraźni i dobrego przemyślenia całości obrazu. Farby nakładamy od najciemniejszej pozostawiając niezamalowane te miejsca, które powinny pozostać białe.

Pozytyw

Podobnie jak negatyw wymaga przemyślenia. Tutaj farby akwarelowe nakładamy od najjaśniejszych, a planowaną biel pozostawiamy niezamalowaną.

Przecieranie

Stopniowanie bieli udaje się uzyskać przy zastosowaniu przecierania. Zamalowaną na mokrym papierze powierzchnię wycieramy gąbką lub wacikiem. Metoda bardzo przydatna przy malowaniu obłoków lub odbić w wodzie. Piękne efekty uzyskuje się również malując kwiaty.

Rozwadnianie

Na nałożoną mokrą farbę nanosimy pędzelkiem wodę i ukierunkowujemy nim rozmycie. Uzyskujemy w ten sposób łagodne przejścia od pełnego koloru poprzez coraz jaśniejszy, aż do bieli.

Alkoholowe bliki

Na mokrą farbę nanosimy pędzlem krople lub smugi spirytusu albo białej wódki. Alkohol rozpycha farbę w sposób bardziej zdecydowany niż woda. Powstają zdecydowane bliki. Bardzo przydaje się ta metoda do malowania gwiazd lub świateł latarni.

Wydrapywanie

W zależności od wielkości obiektu wydrapywać można szpilką, igłą lub nożykiem. Farba musi być całkowicie wyschnięta. Wydrapywanie tworzy klimat rysunku mrozu na szkle i może być bardzo precyzyjne. Doskonale nadaje się do namalowania oszronionych gałęzi drzew lub krzewów w zimowym krajobrazie.

Foliowanie

Metoda ta pozwala na uzyskanie jaśniejszych i ciemniejszych przejść. Na mokrą farbę nakładamy folię, tzw stretch, dociskamy i pozostawiamy do wyschnięcia. Efekt jest mniej lub bardziej przypadkowy. Sprawdza się doskonale przy malowaniu tafli wody.

Sól

Posypanie mokrej akwareli solą powoduje powstanie ciemniejszych i jaśniejszych kolistych obszarów, których rozmiar zależy od wielkości i gęstości kryształków soli. Można uzyskać efekty od galaktyk rozrzuconych na ciemnym niebie, po delikatną chropowatość mchu.
Łączenie różnych sposobów nanoszenia akwareli umożliwia uzyskiwać niezwykle pięknych efektów. Oczywiście można również łączyć techniki i uzyskać biel stosując gwasz lub temperę ale… to już nie to samo.

Zobacz też przykłady prac plastyków malujących akwarelą.

Zobacz także

Malarstwo pastelowe – jak malować pastelami?

Pastele jak malować pastelami
Technika pastelu Pastel to technika która polega na ścieraniu i wcieraniu w papier lub karton pigmentów barwnych pałeczek, bez udziału...

Jackson Pollock

Jackson Pollock w pracowni
Action painting Jacksona Pollocka, gdzie spontaniczny gest tworzy dynamiczną abstrakcję. Poznaj mistrza abstrakcyjnego ekspresjonizmu, który odrzucił tradycyjne metody na rzecz swobodnego przepływu farby i emocji.

Tajniki twórczości Caravaggio

Caravaggio
Michelangelo Merisi da Caravaggio urodził się w Mediolanie w 1571 roku w bardzo zamożnej rodzinie. Przez cztery lata pobierał nauki...

Markery w pracowni plastyka

Pisaki i Markery
Zastanawiasz się może, po co artyście — plastykowi markery? Skoro masz swoje ulubione pędzle, palety, farby, a czasem zdarza...

Olej lniany jako medium w malarstwie klasycznym

Olej lniany
Olej lniany oczyszczony, rozjaśniony używany jako medium rozrzedza konsystencję farb olejnych, zwiększa świetlistość i połysk, redukuje ślady pędzla na...

Tamara Łempicka – art déco kobiecą ręką

Tamara Łempicka Malarstwo
Ile w jej biografii jest prawdy historycznej, a ile fantazji artystki, tego nie wiedzą nawet wnikliwi badacze – Tamara...
- R e k l a m a -

Zaopatrzenie dla plastyków